Jacek Sokolowski

Dyrektywa Omnibus

W dniu 28 maja 2022 r. Polska była zobowiązana zaimplementować do naszego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, tzw. dyrektywy Omnibus. Opóźnienia legislacyjne (projekt odpowiedniej ustawy nie trafił nawet jeszcze do Sejmu) sprawiają, że wejście przepisów nie nastąpi w terminie, a prawdopodobnie stanie się to najwcześniej za kilka tygodni, a pewnie miesięcy.

Jednakże, przedsiębiorcy prowadzący handel detaliczny z udziałem konsumentów oraz przedsiębiorcy działający aktywnie w Internecie zostaną niedługo objęci nowymi obowiązkami, na które należy przygotować się z wyprzedzeniem, szczególnie od strony technicznej.

Podstawowe, nowe obowiązki dotyczą:

- prezentacji cen przy promocjach cenowych (w zasadzie trzeba będzie informować konsumentów o trzech cenach: regularnej - zazwyczaj ostatnia cena przed obniżką, obniżonej i najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed obniżką,

- informowania o sposobach weryfikacji opinii zamieszczanych przez klientów w Internecie,

- informowania o zasadach wyświetlania ofert w Internecie (metody i kryteria filtrowania w wynikach wyszukiwania) - dotyczy głównie platform zawierających zbiór ofert różnych sprzedawców, tzw. marketplace'ów.

Wszystkim przedsiębiorcom zalecamy uważne zapoznanie się z projektem polskiej ustawy, szczególnie z jej art. 4 dotyczącym obniżek cenowych:

Art. 4. W ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178) wprowadza się następujące zmiany: (...)

Art. 4.

1. W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

2. W każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi uwidacznia się obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

3. Jeżeli dany towar lub usługa jest oferowany do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki."

Powyższa zmiana może przysporzyć sporo kłopotów w sklepie stacjonarnym, natomiast w sklepie on-line na pewno będzie wymagać wprowadzenia zmian technicznych umożliwiających automatyczną, zgodną z prawem prezentację cen w każdym przypadku ich obniżenia.

Dyrektywa Omnibus wprowadza szereg innych zmian w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami a także w obrocie wzajemnym pomiędzy podmiotami profesjonalnymi. Po implementacji dyrektywy unijnej w brzmieniu jaki przedstawia aktualny projekt ustawy, znowelizowana zostanie między innymi ustawa o prawach konsumenta oraz ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, o której wspomnieliśmy w naszym artykule. Analiza treści zmian oraz przyszłych obowiązków prawnych nakładanych na przedsiębiorców jest konieczna w celu pełnego przygotowania się na odmienne funkcjonowanie stosunków handlowych, dlatego pomoc prawników w tym zakresie może okazać się nieoceniona.

01.06.2022 r. 

Kontakt

 

Kancelaria Radcy Prawnego

Jacek Sokołowski

tel. +48 61-861-11-48
mob. +48 503-195-221
biuro@radca-sokolowski.pl